HOE IS VEDANTA ONDERVERDEELD
INLEIDING
Vedanta, wat zoveel wil zeggen kennis(Veda) einde(anta), einde van de Kennis, of anders Alle kennis in een notendop.
Deze studie is zeker nog niet volledig, maar wanneer er (weer) een stukje van de sluier wordt opgelicht, zal ook dit aangroeien tot ....
De Prakriyas of de verschillende categorieën in de filosofie van Vedanta zijn de basis principes waarmee het lichaam en de ziel zijn samengesteld.
Zijn houden zowel rekening met het gemanifesteerde als het ongemanifesteerde, Brahman, Maya Ishvara, Jiva en het universum
De natuur van de realiteit, de eigenschappen, en hun verschijningsvormen van het individu zijn de basis thema's in Vedanta.
Sri Sankaracharya zei dat het de viervoudige kwaliteiten moet bezitten van Sadhana voordat met kan beginnen met de studie van Tattwa-Bodha of de kennis van Vedanta onderverdeling en de natuur van Atman. En wanneer men voldoende streeft, vertrouwen heeft, volhard en gezuiverd bewustzijn heeft, zal er door deze Zelf-studie, de weg vinden die het Zelf transformeerd door deze kennis.
Een waar begrijpen van deze onderverdeling is noodzakelijk voordat men de studie aanvat van de Advaita Vedanta die dit gebruikt als een logische verklaring binnen zijn uiteenzetting van het Ware Bestaan.
1. Er zijn vierentwintig Tattvas of Principes van manifestatie van Mula Prakriti | |||||
De vijf Tanmatras of basis beginselen van de elementen: | |||||
Shabda (geluid) | Sparsha (gevoel) |
Rupa (vorm) | Rasa (smaak) | Gandba (geur) |
|
De vijf Jnana Indriyas of zintuiglijke organen: | |||||
Shrotra [oor] | Tvak [huid] | Chakshu [oog] | Jihva [tong] | Ghrana [neus] |
|
De vijf Karma-Indriyas of organen van actie: | |||||
Yak [spraak] | Pani [hand] | Pada [voet) | Upastha [genitalen] | Payu [anus] |
|
De vijf Pranas of vitale krachten: | |||||
Prana | Apana | Samana | Udana | Vyana | |
Het viervoudinge Antahkarana of innerlijke organen: | |||||
Manas [mind] | Buddhi [intellect] | Chitta [geheugen of het subbewustzijn] | Ahamkara [egoisme] |
2. Er zijn drie lichamen of Shariras: | |||||
Sthula Sharira [grove lichaam] | Sukshma of het Linga-Sharira [subtiele lichaam] |
Karana Sharira [causale lichaam] | .
3. Er zijn vijf Koshas or scheden die de Jiva omringen: | |||||
Annamaya [voedsel schede] | Pranamaya [vitale schede] | Manomaya [mentale schede] |
Vijnanamaya [intellectuele shede] | Anandamaya [zaligheids schede] |
4. Er zijn zes Rhava-Vikaras of veranderingen van het lichaam: | |||||
Asti [Bestaan] | Jayate [geboorte] | Vardhate [groei] | Viparinamate [verandering] | Apakshiyate [verval] | Vinashyati [dood] |
5. Er zijn vijf grove elementen: | |||||
Akasha [ether] | Vayu [lucht] | Agni [vuur] | Apas [water] | Prithivi [aarde] |
6. Er zijn vijf Upapranas of subvitale krachten: | |||||
Naga | Kurma | Krikara | Devadatta | Dhananjaya |
7. Er zijn zes Urmis of golven [op de oceaan van Samsara]: | |||||
Shoka [verdriet] | Moha [verwarring of ontgoocheling] | Kahut [honger] | Pipasa [dorst] | Jars [verval van leeftijd] | Mrityu [dood] |
8. Er zijn zes Vairis of hindernissen: | Kama [passie] | Krodha [toorn] | Lobha [hebzucht] | Moha [verwarring] | Mada [trots] | Matsara [jaloezie] |
9. Maya is tweevoudig: | |||||
Vidya [kennis] | Avidya. [onwetendheid] |
10. Vidya. of Kennis is tweevoudig: | |||||
Para [hoger] | Apara [lager] |
11. Er zijn drie Avasthas of staten van Bewustzijn: | Jagrat [waken] | Swapna [dromen] | Sushupti [diepe slaap] |
12. Shaktis zijn twee: | |||||
Avarana [sluier] | Vikshepa [afleiding] |
13. Jnana-Bhumikas of graden van kennis zijn zeven: | ||||||
Subheccha | Vicharana | Tanumanasi | Sattvapatti | Asamsakti | Padartha-Abhavana | Turiya |
14. Ajnana-Bhumikas of graden van onwetendheid zijn zeven: | ||||||
Bija-Jagrat | Jagrat | Maha-Jagrat | Jagrat-Swapna | Swapna | Swapna-Jagrat | Sushupti |
15. Sadhana is viervoudig. | |||||
Viveka (onderscheiding) | Vairagya (oefening) | Shat sampat: (zes deugden) | Mumukshuttva (hang naar bevrijding) |
||
Shat sampat: (zes deugden) | |||||
[i] | Sama. | (evenwichtig denken), | |||
[ii] | Dama | (Zelf controle of controle van de zintuigen), | |||
[iii] | Uparati | (het ophouden van wereldse aktiviteit) | |||
[iv] | Titiksha | (vastberadenheid of kracht van het geduld), | |||
[v] | Shraddba. | (vertrouwen in God, Guru, boeken en het Zelf), | |||
[vi] | Samadhana. | (Concentratie of eenpuntige gerichtheid van het denken). |
16. De natuur van Atma of Brahman is drievouding: | |||||
Sat (Bestaan) | Chit (Bewustzijn) | Ananda (Zaligheid) |
17. De Granthis of knopen van het hart zijn drie: | |||||
Avidya (onwetendheid) | Kama (verlangen) | Karma (actie) |
18. De gebreken van Jiva zijn drie: | |||||
Mala (onzuiverheid) | Vikshepa (verstrooidheid) | Avarana (sluier van onwetendheid) |
19. Er zijn twee Vrittis of manieren van denken: | |||||
Vishayakara-Vritti (objective psychoses) | BralimakaraVritti (oneindige Psychoses). |
20. Gunas of kwaliteiten van Prakriti zijn drie: | |||||
Sattwa (licht en zuiver) | Rajas (activiteit en passie) | Tamas (duister en inertie) |
21. Er zijn acht Puris of steden volgens het subtiele lichaam: | |||||||
Jnana-Indriyas | Karma-Indniyas | Pranas | Antahkarana | Tanmatras | Avidya | Kama | Karma |
22. Er zijn drie Karmas: | |||||
Sanchita | Prarabdha | Agami |
23. De natuur van iets is vijfvoudig: | |||||
Asti | Bhati | Priya | Nama | Rupa |
24. Bhedas of versplitsing zijn drie: | |||||
Svagata | Sajatiya | Vijatiya |
25. Lakshanas of definities van de natuur van Brahman zijn twee: | |||||
Svarupalakshana | Tatasthalakshana |
26. Dhatus of constituties van het lichaam is zeven: | ||||||
Rasa (plasma) | Asra (bloed) | Mamsa (vlees) | Meda (Vet) | Asthi (been) | Majja (merg) |
Shukra (zaad) |
27. Er zijn vier staten van Jnani: | |||||
Brahmavit | Brahmavidvara | Brahmavidvariya | Brahmavidvarishtha |
28. Anubandhas of aanleiding van discutie (thema) in Vedanta zijn vier: | |||||
Adhikari (kandidaat gereed voor inwijding) | Vishaya (subject) | Sambaudha (samenhang) |
Prayojana (de vruchten of het resultaat) |
29. Lingas of tekenen van een perfectie van een tekst zijn zes: | |||||
[i] | Upa.krama-Upasamhara-Ekavakyata: | de eenheid van gedachten zowel in het begin als op het einde. | |||
[ii] | Abhyasa. | (voordurende oefening of herhaling). | |||
[iii] | Apurvata | (Vernieuwing of de ongewone natuur van het bewijs) | |||
[iv] | Phala | (de vruchten van het onderwijs). | |||
[v] | Arthavada | (lofrede, aanbidding of uitdrukkingskracht) | |||
[vi] | Upapatti of Yukti | (illustratie of beredenering). |
30. Bhavanas of inbeelding van het denken zijn drie: | |||||
Samshayabhavaria (twijfel) | Asambhavana (gevoel van onmogelijkheid) | Viparitabhavana (verdraaiing of verkeerd denken) |
31. Malas of onzuiverheden van het denken zijn dertien: | ||||||
Raga | Dvesha | Kama | Krodha | Lobha | Moha | Mada |
Matsarya | Irsha | Asuya | Dambha | Darpa | Ahamkara |
32. Er zijn vijf Kleshas of wereldse aantrekking: | Avidya. (onwetendheid) | Asmita (egoisme) | Raga (aantrekking, liefde) | Dwesha (afstoting, haat) | Abhinivesha (Gehechtheid aan het lichaam) |
33. Taapas of Kwellingen zijn drie: | |||||
Adidaivika is de hinder van godelijke inbreng zoals onweer, hitte, koude, aardbeving | Adibhautika is de hinder van schepselen zoals slangen, muggen, honden, ea. | Adhyatmika is de ziekte van het lichaam |
34 Pramanas of bewijs van kennis zijn zes: | |||||
Pratyaksha (waarneming) | Anumana (gevolgtrekking) | Upamana (vergelijken) | Agama (schrifturen) | Arthapatti (vermoeden) | Anupalabdhi (onbegrip). |
35. Denken is tweevoudig: | |||||
Ashuddha (onzuiver) | Shuddha (zuiver) |
36. Meditaties zijn twee: | |||||
Saguna | Nirguna. |
37. Muktas zijn twee: | |||||
Jivanmukta | Videhamukta |
38. Muktis zijn twee: | |||||
Karma-Mukti | Sadyo-Mukti |
39. Samadhis zijn twee: | |||||
Savikalpa | Nirvikalpa |
40. Jnana is tweevoudig: | |||||
Paroksha (indirect) | Aparoksha (direct) |
41. Prakriti is tweevoudig: | |||||
Para | Apara |
42. Apara Prakriti is achtvoudig: | |||||||
Aarde | Water | Vuur | Lucht | Ether | Manas (Denkmaterie) | Intellect | Egoïsme |
43. Prasthanas of de regulative teksten van Vedanta zijn drie: | |||||
Upanishads (Shruti) | Brahmasutras (Nyaya) | Bhagavad-Gita (Smriti) |
44. Er zijn twee variaties van Granthas of teksten: | |||||
Pramana-Granthas | Prameya Granthas | ||||
De teksten zijn op hun beurt verdeeld in twee delen: | |||||
Prakriya Granthas | Shastra-Granthas. |
45. Vasanas of verlangens zijn drie: | |||||
Daraishana (verlangen naar een vrouw) | Vittaishana (verlangen naar gezondheid) | Lokaishana (verlangen naar deze en andere werelden) |
46. Er zijn vier soorten wezens: | |||||
Jarayuja (geboren uit een lichaam) | Andaja [geboren uit een ei] | Swedaja [geboren uit zweet] | Udbhijia [uit aarde geboren] |
47. De schildwachten aan de deur van bevrijding zijn vier: | Santi [Vrede] | Santosha [tevredenheid] | Vichara [onderzoek] | Satsanga [aanwezigheid van de wijzen] |
48. Er zijn vijs staten van denken: | Kshipta [afleiding] | Mudha [lusteloosheid] | Vikshipta [verstrooid] | Ekagra [éénpuntig gericht zijn] | Niruddha [onderdrukken] |
49. Er zijn negen poorten in het lichaam: | ||||||
Twee Oren | twee Ogen | Mond | Neus | Navel | Geslachtsorgaan | Anus |
50. Avarana-Shakti is tweevouding: | |||||
Asattva-Avarana | Abhana-Avarana |
51. Vikshepa Shakti is drievouding: | |||||
Kriyashakti | Icchashakti | Jnanashakti |
52. Satta of bestaan is van drie variaties: | |||||
Paramarthika [absoluut Waar] | Vyavaharika [fenomenaal] | Pratibbasika [ogenschijnlijk of illusoir) |
53. Kennis is van twee variaties: | |||||
Swarupajnana [Kennis van de essentiële natuur] |
Vrittijnana [psychologisch of intellectuele kennis]. |
54. Er zijn vier hindernissen naar Samadhi: | |||||
Laya. [torpidity] | Vikshepa [verstrooinig] | Kashaya [gehechtheid] | Rasaswada [egoistisch genieten] |
55. De natuur van de kosmische [Samashti] persoon [Ishvara] is drievoudig: | |||||
Virat | Hiranyagarbha | Ishvara |
56. De natuur van de individuele [Vyashti] persoon [Jiva] is drievoudig: | |||||
Vishva | Taijasa | Prajna |
57. Het bewust kennen is het gevolg van twee factoren: | |||||
Vritti-Vyapti | Phala-Vyapti |
58. De betekenis van de Tat-Twam-Asi Mahavakya is tweevoudig: | |||||
Vachyartha [De letterlijke betekenis] | Lakshyartha [indicatieve betekenis] |
59. Vedantische ondervraging wordt beoefend door de methode van: | Anvaya-Vyatireka, | Atadvya.vritti, | Neti.-neti doctrine, Niet Dit, Niet Dat | Adhyaropa-Apavada, | Nyayas [illustraties], | ezv. |
60. De betekenis van de grote uitspraak Tat-Twam-Asi wordt verkregen door de overweging van | |||||
Jahadajahallakshana of Bhagatyaga-lakshana, | Samanadhikaranya, | ||||
Visheshanavisheshyabhava, | Lakshyalakshanasambandha. |
61. De belangrijke Vadas in Vedanta zijn: | |||||
Vivartavada | Ajativada | Drishti-Srishtivada | SrishtiDrishtivada | Avacchedavada | |
Pratibimbavada | Ekajivavada | Anekajivavada | Abhasavada |
62. Vedantische contemplatie is drievoudig: | |||||
Sravana | Manana | Nididhyasana |
Kontakteer info@oneene.be
met vragen en comentaren over deze Site.
Copyright 2022, www.oneene.be - All rights reserved.